امروز : پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

چگونه خودمان را خنک کنیم …

 

فصل تابستان در کنار تمامی لحظات خوش سفر و استراحتی که دارد ممکن است در شرایطی سبب ناراحتی شود. گرمای هوا در این فصل به اوج خود می رسد و در صورت عدم دسترسی به تجهیزات خنک کننده، شرایط ممکن است بسیار سخت و غیر قابل تحمل گردد. با این وجود شما می توانید با استفاده از روش هایی ارزان و سریع خودتان را خنک کنید و از تابستان لذت ببرید .

 


۱- خنک بخوابید          

aid34691-728px-34691-1

 

اگر گرمای هوای در هنگام خواب مزاحم استراحت شما می شود شما می توانید روش های زیر را امتحان کنید :

 

  •  یک پنکه برای اتاق خود تهیه کنید. یک پنکه با تنظیم دور کم می تواند فضای خنکی را برای شما فراهم کند. اگر دوست ندارید که هنگام خواب باد به صورت مستقیم به شما بخورد ، شما می توانید با قرار دادن پنکه در پنجره اتاقتان شرایط را برای خواب آسوده تر فراهم کنید.

 

  • یک بالشت کوچک را ساعتی قبل از خواب درون فریزر قرار دهید و هنگام خواب از آن استفاده کنید. بالشت را با پلاستیک بپوشانید تا بافت آن آسیب نبیند.

 

  • تخت خواب خود را در خنک ترین قسمت خانه (در طبقه پایین یا جایی که سایه وجود دارد) قرار دهید و پتو های خود را قبل از خواب آویزان کنید تا هر دو طرف آنها هوا بخورد. 

 

  • اگر هوای بیرون خنک تر است پنجره ها را در هنگام شب باز کنید. البته فراموش نکیند که قبل از گرم شدن هوا در صبح آن ها را ببندید.

 


۲- آب بیشتری مصرف کنید 

 Pouring Water From Bottle Into Glass On Blue Background

 

  • آسودگی تقریبا بلافاصله پس از نوشیدن آب حاصل می شود و تقریبا به مدت یک ساعت ادامه می یابد.

 

  • مرتبا آب بنوشید. بدن شما احساس بهتر و خنک تری خواهد داشت اگر به میزان کافی آب داشته باشد. سعی کنید حداقل ساعتی ۲۲۵ میلی لیتر آب بنوشید. اضافه کردن پرتقال ، لیمو و یا نعنا به آب سبب مطلوب تر شدن آن می گردد.

 

  • قسمت عقب گردن خود را در سایه نگه دارید (با پوشید لباس های یقه دار) یا یک دستمال گردن نمناک را بر پشت گردن خود قرار دهید. حسگر  کنترل دمای بدن در این ناحیه قرار دارد و انجام این کار سبب می شود تا بقیه بدن شما نیز فکر کند که دمای آن خنک می باشد.

 

  • تی شرت آستین کوتاه به تن کنید و روی دستان خود را خیس کنید. اگر در اطراف شما نسیم و یا پنکه ای وجود داشته باشد شما می توانید سریعا خود را خنک کنید.

 

  • پا های خود را را درون آب خنک قرار دهید. بدن از طریق دست ها ، پا ها ، صورت و گوش ها گرما را از خود به بیرون منتقل می کند. بنابراین خنک کردن هر کدام از این اعضا سبب خنک شدن بدن به صورت موثر تری می گردد.

 


۳- لباس مناسب بپوشید

۳

 

با توجه به شرایط شما نکاتی برای پوشش در گرما وجود دارد :

 

  • چیزی نپوشید. اگر شرایط شما به شما این اجازه را می دهد که لباس نپوشید ، لباس نپوشید. این راه ساده ترین و طبیعی ترین راه برای خنک ماندن است.

 

  • حالت بعدی ، یک سطح بالاتر از عدم پوشش است. لباس های زیر مخصوص داخل خانه بپوشید .

 

  • لباس های مخصوص تابستان بپوشید. ترجیحا از محصولات دست بافت نخی و ابریشمی به جای پلی استر و الیاف های مصنوعی استفاده کنید.

 

  • لباس های روشن بپوشید. لباس های با رنگ تیره نور خورشید را جذب می کنند و باعث گرم شدن تان می گردند. در صورتی که لباس های با رنگ سفید و روشن سبب انعکاس نور و گرما می شوند. 

 


 ۴- رژیم غذایی خود را تغییر دهید

۴

 

غذایی که می خوردید و یا نوشیدنی که می آشامید می تواند شما را خنک نگه دارد : 

 

  • فریز خود را با خوراک های مطبوع پر کنید. می توانید از میوه های خنک خرد شده مثل هندوانه و آناناس نیز استفاده کنید. 

 

  • از طعم نعنا استفاده کنید. نعنا سبب طراوت پوست شده و باعث ایجاد یک حس خنک مطلوب می گردد. تعدادی از محصولات حاوی نعنا را امتحان کنید . محصولاتی مثل چای ، سوپ و یا ماست حاوی نعنا می تواند سبب خنکی پوست تان گردد.

 

  • خیار مصرف کنید. تکه ای خیار خنک را بر روی پیشانی تان قرار دهید. این کار سبب ایجاد احساس فوق العاده ای به خصوص در روز های گرم می شود و خیلی سریع اثر مطلوب خودش را می گذارد و سبب خنکی شما می گردد.

 

  • غذا های تند مصرف کنید. اتفاقی نیست که بیشتر افرادی که در نواحی گرمتر زمین زندگی می کنند غذاهای تند مصرف می کنند. غذاهای تند سبب عرق کردن بدن می شودند که متعاقبا با عرق کردن بدن دمای بدن پایین می آید و بدن خنک می گردد.

 


۵- به طبقه پایین بروید و روی زمین دراز بکشید

۵

 

به علت چگالی کمتر هوای گرم نسبت به هوای سرد، هوای گرم به بالا حرکت می کند و همواره در بالای هوای سرد قرار می گیرد. اگر شما در خانه باشید سطح زیر زمین یا همکف را خنک تر احساس خواهید کرد.

 


۶- خنک فکر کنید

۷

 

کتاب هایی راجع به کوهنوردی اورست، سفر به قطب جنوب و… مطالعه کنید و یا فیلم هایی در رابطه با زمستان مثل عصر یخبندان تماشا کنید. شما ممکنه از لحاظ فیزیکی خنک نشوید، اما اگر ذهن شما یک محیط سرد را تجسم کند شما احساس بهتر و خنک تری می کنید.

 


۷- هوشمندانه استراحت کنید

۸

 

با استفاده از نکات زیر هنگام استراحت کردن خودتان را خنک کنید :

 

  • بنشینید. انجام فعالیت های فیزیکی در هوای گرم اصلا ایده خوبی نمی باشد. زیاد جابجا نشوید. باغچه را مرتب کنید و یا خانه را جاروبرقی بکشید تا هنگام عصر هوا کمی خنک تر شود.

 

  • در سایه بمانید. در زیر نور آفتاب قرار نگیرید. معمولا درختان و گیاهان سایه های بهتری نسبت به ساختمان ها ایجاد می کنند. اما چه در زیر سایه درخت و چه کنار ساختمان ، از آفتاب دوری کنید.

 

  • از ساعات اوج گرما دوری کنید. از رفتن بیرون در بین ساعات ۱۱ صبح تا ۴ عصر خودداری کنید. با این کار شما همچنین از آفتاب زدگی و آسیب پوست خود نیز دوری می کنید.

 


۸- از یک تی شرت قدیمی استفاده کنید

۹

 

یکی از تی شرت های قدیمی تان را بردارید و آن را کاملا در آب خیس کنید . بگذارید حداقل ۵ دقیقه در آب بماند. سپس آن را فشار دهید تا جایی که آبی از آن چکه نکند. آن را جمع کنید و دور گردن خود قرار دهید. با این کار فورا خنک می شوید و احساس بهتری می کنید.

 

 

 

♥ عاشق یادگیری باشید ♥

LoveLearning.ir 

 

 

 

 

لینک کوتاه :http://lovelearning.ir/?p=1450


bool(false)
Scroll Up