امروز : جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷

ویتامین های مورد نیاز بدن ما کدام اند ؟

 

ویتامین ها مواد مخصوصی هستند که در غدا های مختلف وجود دارند و وجود آن‌ها در جیره غذایی کاملاً ضروری است و کمبود آن‌ها منجر به امراض مختلفی می‌شود. ویتامین‌ها انواع بسیار دارند: آ ، ای ، ب ۱ ، ب ۲ ، ب ۶ ، ب ۱۲، ب کمپلکس ، ث ، د، کا و غیره. ویتامینها ترکیبات آلی هستند که به مقدار خیلی جزئی برای سوخت و ساز مواد غذایی و اعمال حیاتی بدن و رشد و نمو و تندرستی ضرورت دارند. تغذیه ناقص و رژیم غذایی نامناسب سبب کمبود یا فقدان یک یا چند ویتامین می‌شود و به بیماری‌های مختلف مانند بری بری و پلاگر می‌انجامد.

 

کلمهٔ ویتامین از واژه یونانی ویتا به معنی «زندگی» است. فونک نام Vitalamine، یعنی آمینی که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی ضرورت دارد، را به موادی که سبب بهبود بیماری بری بری می‌شد و از گروه آمین بوده اطلاق کرد. پس از آنکه معلوم شد بسیاری از ویتامینها از گروه آمین نیستند حرف e از آخر واژه ویتامین حذف و واژه Vitamin مورد قبول واقع شد.

 

ویتامین ها دارای تنوع گوناگونی هستند که در زیر برخی از مهمترین ویتامین های مورد نیاز بدن به همراه منابع تامین آن ها بیان می شود :

 


 ویتامین A

 

                                                                                                          a  
?مفید برای : چشم ها، پوست و دندان ها
?منبع تامین : هویج ، سیب زمینی ، خربزه ، طالبی و …

 


 ویتامین B

                                                                                                          b

?مفید برای : تولید انرژی، عملکرد دفاعی و جذب آهن
?منبع تامین : سیب زمینی، موز، عدس، فلفل قرمز، لوبیا و …

 

 


ویتامین C

                                                                                                          c

 

?مفید برای :  تقویت عروق خونی، دادن حالت ارتجاعی به پوست ، عملکرد آنتی اکسیدان و جذب آهن

?منبع تامین : پرتقال، فلفل، کیوی، گریپ فروت، توت فرنگی، کلم ، طالبی و …

 


ویتامین D

                                                                                                          d

?مفید برای : استخوان ها

?منبع تامین :  آفتاب، تخم مرغ، ماهی ، قارچ و … 

 


ویتامین E

                                                                                                          e   

?مفید برای :  گردش خون

?منبع تامین : بادام، دانه آفتاب گردان ، گوجه و … 

 


ویتامین K

                                                                                                          k 

?مفید برای : انعقاد خون

?منبع تامین : سبزیجات دارای برگ سبز از جمله کلم پیچ، اسفناج و …

 


 

 

 

♥ عاشق یادگیری باشید ♥

LoveLearning.ir 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه :http://lovelearning.ir/?p=1664


bool(false)
Scroll Up